Midsummer madness

Midsommaren kom och försvann.
 
Det var trevligt
Det var Sill-igt
Soligt, fast lite regn fick vi ändå vid kusten
Varmt var det också så man kunde sitta ute hela dagen och natten
Festligt värre, som vanligt
Vänskapligt i all ära. Jag älskar mitt midsommarfestgäng!
Mysigt...
 
En helt fantastisk midsommar helt enkelt. Som vanligt med mitt gäng... :-)
 
 
Det som dock gör mig lite besviken på midsommar är att allt förutsätter att man har vänner att fira med. Har man ingen att fira med blir man så inihelvetes ensam och utfrusen.
 
Jag kom ju hem på lördagen och var nöjd med allt fastän jag var lite rastlös. Jag tänkte mig en fika och lite strosande på stan så jag fixade till mig och åkte in till Borås centrum. Dött. Öde. Tomt. Inte ens ett kafé var öppet!!! Inte ett endaste kafé!!! Jag åkte en sväng ut till Knalleland och möttes av lika stor tomhet och lika stängda dörrar. Men det jag såg fick mig att skämmas för Sverige och för Borås. Jag såg massvis med tyska turister dra omkring i stan och se bedrövade ut. Uppklädda semesterfirare som möts av ett igenbommat, stängt och öde Sverige. Vad är det för något att visa upp? Är detta "Kom till Sverige och fira midsommar!" turism? Vad ska en stackars turist mötas av? Bakfulla svenssons som kryper bort till en pizzeria halv fem på lördagen och sen snabbt kryper hem? Ett tomt och stängt land? Ett öde landskap tömt på befolkning som alla anses ligga hemma/borta och som inte kan ta sig till på flera dagar?
 
Det gjorde mig sorgsen. För vi firar inte ens jul eller påsk eller våra nära och käras helgdagar. Inte ens bröllop firas på detta vis. Så här intesivt firas inget heligt. Bara midsommar. 
På julen ska allt vara öppet och inget är ledigt och fritt. Vi orkar inte ens fira jul med våra nära och kära i tre dygn, vi måste ut på krogen och supa oss fulla och ragga pök redan på juldagen. Men midsommar ska firas med stängning i tre dygn. Vad är detta? Och inte är något annan än jag sorgsen. Trots det som står på skylten...
 
Jag fick min fredagstidning idag. På måndag morgon ligger det TVÅ tidningar i postlådan, fredagens och dagens, för tidningsbärarna har visst inte orkat bära ut tidningen på fredag morgon. Varför skulle dom? Det är ju MIDSOMMAR för tusan.
 
Jag räds inte att sitta ensam en dag på julen för jag vet att allt är öppet och fullt med folk och nästa dag är det som vanligt, men jag skulle bäva storligen inför att tvingas vara ensam på midsommar. I denna ljuva blomstertid är det hemskt att vara ....... ensam....
 
 
..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0