Svart är det nya ful.

Det här med att känna RÄTT är inte helt enkelt verkar det som.
 
Plötsligt är alla i Sverige galet överkänsliga för svarta bilder. Makondes tårta, som var en protest MOT rasism och kvinnoförtyck, blir ett galet skrik i hela Norden om att svenskar är rasister.
 
Han är ju svart själv.... eller?
 
Ett barnsaga om små gulliga barn, som mest ser ut som gosedjur i bjärta kulörer, ska förbjudas för att en av dom råkar vara svart. Det är fan ingen som protesterar mot den gulliga vita saken med rosa klänning. Och den får mig att bli arg. Det är ju en nidbild av alla svenska småtjejer som är vita, gulliga, rosa osv. Och kaninöronen sen? Varför ska man förbjuda en barnfilm som HYLLAR olikheten?
 
 
Tintin ska tas bort från bokhyllorna (och idag kom han tillbaka igen...).För att det någonstans i texten nämns att svarta är dummare än vita. Det är inte riktigt DET jag minns av alla Tintin-äventyren. Jag minns Haddoc och Milou och Dupontarna och vilda jakter. Vem minns det där som får biblioteket att reagera? Gör du?
 
 
Jag minns inte ens att jag läst "Tintin i Kongo". Jag minns mest månfärder, pyramider, öknar, djungler, båtar, galna figurer, saker som sprängs och flygplan.
 
 
Ingen förbjuder Lars Vilks föresten......
 
 
Och jag är bara arg hela tiden. Jag känner ilska och besvikenhet. Är det egentligen missriktade känslor? Borde jag vara ledsen och känna saknad och längtan ist? Visst vill jag "förbjuda" 5-veckors resor till Irak, men det kan jag inte och jag är maktlös. Någon annan bara bestämmer och säger "så här är det" (gilla läget!) och jag vägrar acceptera. Jag är tjurskallig och sur. Jag är Lars Vilks. Jag vill göra en nidbild till.
 
Kanske är det så att våra missriktade känslor egentligen är en protest mot att vi ska vara så jävla lagom, mellanmjölk, svennebanan, ödmjukt, pascifistiskt neutrala jämt? Kan inte en svensk få lov att göra en svart tårta? Kan inte en svensk få lov att göra en barnfilm om olika barn, varav ett är svart, och kan inte jag/vi få lov att tycka/tänka/läsa/begrunda/leva utan att någon annan sätter upp normen för oss?
 
Kan inte jag få lov att vara besviken?
 
Kan inte jag få lov att läsa/se vad jag vill?
 
I want to paint it black!!!
 
..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0